Jola

foto Jola2

Mijn drawings, noem ik ook wel ‘harmonische trillingen’, het verwijst naar de realisatie van een vulkaan voordat hij tot uitbarsting komt. Stilte is mijn instrument hierin. Beschouw mezelf soms meer dan een healer ,dan een tekenaar. Elke tekening zegt iets, is een vertelling die ik niet zou kunnen vertellen en weten zonder de trilling van de tekening en of film. Stilte is een goed instrument om mensen te inspireren en hun creativiteit te stimuleren.

Mijn werk begon met cinematic animations ,tekeningenfilms en liedjesfilms voor TV, Sesamstraat en cinema. Met als magnus opum mijn lange animatiefilm Me van 60 min. Hierin vertel ik verhalen van het hart en niet van het hoofd. Het ging meer over het vertellen van het gevoel. Het is dus geen vertelling in traditionele zin. Verhalen over je veilig voelen, bij jezelf zijn en plezier van het zijn.

Voor al mijn film schreef ik mijn eigen teksten, spelen met woorden, zoals met kleuren. Zie ik in dezelfde schepping ontstaan. Voor mij is een woord, een klank, een trilling, elk woord op zichzelf, het resoneert net zoals kleuren. Het plezier van het schrijven en componeren van mijn liedjes van eigen een overgangsfase naar mijn latere abstractere films.

In mijn liedjes films wilde ik alleen nog een mood een gevoel mensen heen brengen. Alsof ik ze op reis kon nemen, in beeld en in woord. Hoe abstracter het thema was, des te meer kon ik me inleven.
Hiervoor ontving ik international filmprijzen, juist vanwege mijn onorthodkse manier van werken de intuitieve vertelling. Waardoor je op twee lagen kunt kijken en voelen.

Ooit ben ik met animatie begonnen, omdat ik mensen kon meenemen in mijn reis, de wereld groter maken, een tekening kan laten leven, een nieuwe wereld neerzetten om in te dromen.

In mijn films voor invidual Art public spaces ben ik de films steeds meer gaan ontwikkelen op een dieper meditatieve manier. Filmische animaties, verschuivingen in licht, kleuren, patronen, transformaties, beweging en puls. Spelen met tijd en ruimte. Ze nodigen uit je je over te geven aan mijn visuele wereld in rustig tijd-ritme.

Wil graag met ‘stilte’ mensen inspireren op verschillende public spaces. Zoals ik dat ook doe bij de NS Dutch Railways en in het art-project ‘Jola&The Messenger’. Als je stilte ontwikkelt bied je jezelf de kans naar zichzelf terug te keren,je te reflecteren, tot rust te komen en daardoor juist weer creatief te worden. In een wereld waarin alles altijd maar versnelt en in volume toeneemt, moet je juist terugschakelen, vertragen en de stilte opzoeken. Ik wil dat mensen mij zien als iemand zien die heel praktisch is, als iemand die hen helpt stilte in een ruimte te inplenteren. Stilte moet je ‘willen’, kunnen aanvaarden ook, je moet er voor openstaan. Dat is mijn taak als kunstenaar, mensen daarbij helpen.

Elke lichaamscel heeft zijn eigen geheugen, als je die wilt ‘resetten’, moet je die ervaringen ‘herschikken’,zodat al die cellen in je hele lichaam, weer blij kunnen voelen. Het is belangrijk om met je ‘mind’ naar die cellen te gaan, en dat kan alleen als je stil bent.

‘Jola & The Messenger’ is een onderdeel van individual Art public spaces. We zijn een audiovisueel duo. Ons project 'The Sun Songs' is een serie filmische animaties live uitgevoerd met het geluid van de trompet en elektronica. Zoals een cyclus horen deze nummers bij elkaar elke song heeft zijn eigen kwaliteit en sfeer. Met een jazzy houding, nodigen je uit je over te geven aan de visuele wereld en het rustige ritme in de weg van je eigen stilte.

Met mijn drawings beleef ik mijn eigen persoonlijke stilte proces. Werk met potlood op papier. Het is een intuitief process waarin ik mijn tekeningen ontwikkel, resulterend in een bijna meditatief object bestaande uit lijnen en vormen. Het is een persoonlijk proces van overgave.
De werken komen als volgt tot stand; ik leg een groot wit (80 x 70 )vel papier voor me neer.Gebruik graphite potloden, gekleurde potloden, en olie krijtjes. En maak gebruik van een pendulum. Staand voor het grote vel wit papier, concentreer ik mezelf en geef mezelf een thema en scan het papier met de pendulum in mijn rechter hand. Dit proces geeft me de centrale focus locaties en de lange lijnen en vormen. Deze noteer in de vorm van puntjes op het papier als lijnen, ze verschijnen als het ware voor me. De vormen verschijnen in klaarheid voor m’n innerlijk oog. Hoef ze in feite alleen nog op te tekenen. In de concentratie ontstaat welke gebieden de lijnen zijn en welke de kleurvlakken. Het gehele proces van maken is een gesloten werkproces. Ik zie het vaak ook als een muziekstuk, alles is een vertelling en juist ook de leegtes.

De waterverf werken is er een andere meditatief weten, het meer het innerlijk weten vanuit de verf, alsof ik hier de wereld weer aaibaar hierin wil maken.

In de herhalende lijntekeningen geef ik mezelf over aan de herhaling ,het leeg maken van gedachtes, het reinigen, het gaat het innerlijk weten voorbij, maar is in de staat zijn, zoals in de natuur. Hierdoor ontstaan er ook vaak hele natuurlijke vormen.

We zijn zelf natuur, de onbalans en de balans hierin vinden, en alles te zien in relatie tot in het grote universum als deel van in onszelf en in als geheel in de wereld universum.